Affiliate Marketing Feeds

Wanneer jij start met jouw affiliate website, zul je hoogstwaarschijnlijk nog geen gebruik maken van zogeheten affiliate feeds of affiliate productfeeds. Je zult in dat geval namelijk handmatig links gaan toevoegen op jouw pagina’s, om via die links de cookies te plaatsen die jou het geld opleveren bij een klik, lead of sale. 

Maar wist je ook dat je dit kunt versnellen, beter kunt updaten en hanteerbaar kunt maken door het gebruiken van deze affiliate feeds? Lees snel verder voor meer informatie!

Wat zijn feeds?

Affiliate marketing feeds, affiliate feeds, vanaf nu noemen we het simpelweg feeds. Een feed bevat een lijst aan informatie die jij kunt inzetten voor jouw site, afkomstig van adverteerders en affiliate marketing programma’s. Denk hierbij aan producten van een bepaalde webshop die jij kunt promoten. Zo vind je in de feed, van elk product, verschillende gegevens zoals:

  • Affiliate link naar de productpagina
  • Foto van het product
  • Naam van het product
  • Prijs van het product
  • etc.

Je kunt deze feeds vinden bij de adverteerder rechtstreeks óf bij het affiliate netwerk waar ze bij zijn aangesloten.

Let op; de ene feed is de andere niet. Een grote ergernis van affiliate marketeers die werken met feeds, is dat elke feed weer andere data bevat en op een andere manier wordt getoond. Zo kan het zijn dat je in de ene feed productinformatie zoals kleur, ean codes, afmetingen etc. vindt en in een andere feed van een andere adverteerder krijg je al deze gegevens niet. Hier komen we later op terug, want ook daar valt natuurlijk mee te werken!

Waarom en wanneer feeds inzetten?

Niet iedere affiliate marketeer houdt zich bezig met affiliate feeds en in sommige markten is dit ook totaal niet nodig. Hieronder leggen we je uit waarom en wanneer je feeds zou kunnen inzetten.

Waarom feeds inzetten?

Het inzetten van feeds heeft vele voordelen ten opzichte van het handmatig plaatsen van (deep)links. Wanneer je handmatig links gaat plaatsen naar bepaalde productpagina’s, kan het natuurlijk zijn dat een product niet meer beschikbaar is of dat de pagina van de adverteerder verdwijnt. Een bezoeker die dan op jouw link klikt, kan dus op een pagina komen waarbij ze niet het product gaan vinden en weer wegklikt. Dit ‘kost’ je uiteindelijk omzet.

Als je gebruik maakt van feeds en die regelmatig (automatisch) update, dan worden producten die zijn uitverkocht of niet meer beschikbaar zijn uit de feed gehaald. Dat betekent dat ze ook niet meer getoond worden op jouw site en zodoende ziet men alleen de links staan van producten die nog beschikbaar zijn.

Naast het up-to-date maken en houden van je links, kan het ook een enorme tijdswinst opleveren. Stel je maakt een site over honden en wil voor verschillende producten een pagina maken; hondenspeeltjes, hondenvoer, hondenriemen etc. Dan zul je voor élk van die pagina’s élke keer weer op zoek moeten naar producten bij de adverteerders. Daarnaast moet je van elk product, bij elke adverteerder, weer een link maken inclusief plaatje van het product en de bijbehorende prijs.

Echter werk je met feeds, dan kun je op jouw pagina simpelweg zeggen:
Laat alle producten zien uit de categorie ‘hondenspeeltjes’. Of toon alle hondenriemen. Uiteraard kun je dit zo specificeren zoals je zelf wil. Heb je een pagina over ‘zwarte hondenriemen’, dan zeg je: toon alle ‘hondenriemen’ met de kleur ‘zwart’.

Je begrijpt dat door te werken met feeds en dit goed in te stellen, dat je een altijd up-to-date aanbod hebt op alle pagina’s waar je het resultaat wilt tonen.

Wanneer starten met productfeeds?

Nu je begrijpt waarom je zou kunnen gaan werken met feeds, wil je ook weten wanneer je ze gaat inzetten. De ene affiliate marketeer is de ander niet, vandaar dat je uiteindelijk zelf een keuze moet maken of je het vanaf de start gaat toepassen, of wellicht op een later stadium.

Persoonlijk ga ik pas bezig met feeds, zodra ik merk dat meerdere commerciële pagina’s hoog staan in de zoekresultaten. Dit moeten dan wel pagina’s zijn waarbij ik de resultaten van de feeds zou kunnen toepassen (in het voorbeeld bijv. hondenriemen, hondenvoer etc). Tot die tijd plaats ik eerst enkele (vaak wat meer algemene) links en banners om te kijken of er al kliks op binnenkomen.

Het nadeel van gelijk vanaf de start met affiliate feeds bezig te gaan, is dat je deze tijd ook had kunnen investeren in meer content. Content die nog moet worden geïndexeerd en nog moet scoren in de zoekresultaten. Vergeet niet dat daar namelijk de basis ligt en vanuit daar ga je optimaliseren, waarbij je feeds zou kunnen gebruiken.

Een kleine kanttekening hierbij; er zijn ook sites die gebaseerd zijn op feeds. In dat geval ligt het uiteraard wel anders, dan zijn de resultaten uit de feeds namelijk de content. Lees hieronder meer over dergelijke sites.

Affiliate marketing feeds voorbeelden

Nu je weet wat affiliate feeds zijn en waarom je deze  zou kunnen toepassen, wil je vast ook wel een aantal mooi voorbeelden zien. 

Vergelijk.nl

Een mooi Nederlands voorbeeld van een site die grotendeels aangedreven wordt door affiliate feeds is Vergelijk.nl. Bekijk maar eens een product (bijv.: https://www.vergelijk.nl/televisies/samsung/crystal_uhd_55tu8000_2020_549509242/#/ ). Je ziet daar een overzicht van verschillende aanbieders en hun prijzen. Deze zullen grotendeels uit feeds komen. 

123GroteMaten.nl

Een ander voorbeeld is de affiliate website over grote maten. Deze affiliate marketeer verzamelt feeds van aanbieders en richt zich hiermee op de markt ‘grote maten kleding’. Per categorie zie je de verschillende producten. Per product vind je de informatie en natuurlijk een grote knop voor meer informatie (daar zit de affiliate link achter).

Kortingscode.nl

Zodra je begrijpt wat je in de feeds kunt vinden, kun je er leuke content mee opzetten. Kijk maar eens naar kortingscode.nl die van verschillende aanbieders alleen de kortingscode acties uit de feeds haalt en deze toont.

En zo zijn er natuurlijk nog ontzettend veel sites en mogelijkheden die (deels) opgebouwd worden met feeds. Blijf goed om je heen kijken, noteer leuke voorbeelden voor jezelf en kijk of jij dit ook wil/kan gaan toepassen!

Handige Tools

Datafeeds zijn voor veel beginners te ingewikkeld en zij zullen er een programmeur bij halen om hiermee aan de slag te gaan. Echter zijn er ook genoeg affiliate marketeers die zichzelf hierin de tijd geven om hier goed mee te leren werken. Voor hen hebben we hieronder een lijstje met tools, wordpress plugins en (korte) uitleg gegeven, om zelf aan de slag te gaan!

Wp All Import

Deze plugin voor WordPress is ontzettend handig om datafeeds te importeren in je website. Zo kun je via deze plugin een complete site online zetten op basis van je affiliate feeds. Bijvoorbeeld per product een aparte post/pagina. Bekijk hier de website van WpAllImport.

Advanced Custom Fields

Met deze plugin kun je custom velden toevoegen aan bepaalde posts, waarin je bepaalde data wil opslaan. Denk hierbij aan bijv.: prijs van een product, kleur van een product etc. Als je dit goed instelt kun je hier ook je producten op filteren later. Bekijk hier de website van Advanced Custom Fields.

DoeeX

DoeeX is een tool die ik zelf steeds vaker gebruik om bepaalde feeds goed te verwerken, zodat ik ze daarna gemakkelijker kan gebruiken.

Als je een feed download bij Awin, Daisycon of Tradetracker die je één op één kan overzetten naar je website om zo alle producten te promoten van die feed, dan heb je een feed verwerker als DoeeX echt niet nodig. Zonde van het geld. Als je een paar feeds van Awin wil gebruiken, dan kan je met Awin prima vooruit om de juiste producten er uit te halen en die over te zetten naar je affiliate website. Wederom heeft een externe feed verwerker minder toegevoegde waarde.

Maar stel, je wil de feed gaan bewerken, je wil een extra tracking ID toevoegen, prijzen aanpassen, SEO titels maken of datafeeds van verschillende partijen samenvoegen, dan heeft het gebruik van een feed verwerker enorm veel voordelen. Zo zorgen ze niet alleen dat je uren aan tijd bespaard, maar ook dat de data correcter en altijd up-to-date op je website staat.

Voorbeeld; in de automotive branche worden de bandenprijzen 8 keer per dag aangepast. Wil je jouw bezoekers de juiste up-to-date informatie geven, dan zal ook jij de prijzen 8 keer per dag moeten aanpassen. Als je het hele proces van controleren en aanpassen op je eigen website zou doen, dan heb je een behoorlijk zware server nodig om je website niet te laten vertragen. Immers je zal de bandenprijzen van verschillende kanalen binnen krijgen en je wil je bezoeker wel alle banden tonen tegen de juiste prijs, om er voor te zorgen dat een concurrerende website je niet net steeds voor is bij het weergeven van de juiste prijzen.

Het 8 keer per dag updaten dat hoeft natuurlijk niet overal. Soms heb je slechts een dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse of jaarlijkse update. Maar ook dan scheelt het vele uren om een feed verwerker voor je upload te zetten. Stel je hebt een feed van Awin en eentje van Tradetracker, beide met gelijkwaardige producten die je graag wil samenvoegen. Echter de categorieën van beide feeds zijn niet gelijk en komen ook niet overeen met hoe jij de structuur op jouw affiliate website wil. Door een feed verwerker als DoeeX er voor te zetten zorg je dat de inkomende feeds precies aansluiten bij jouw wensen van jouw affiliate website, zonder dat je er naar om hoeft te kijken. Je stelt één keer de instellingen goed in en daarna gaat het bij elke update automatisch.

Het automatiseren van de invoer naar je website is van groot belang om te kunnen concurreren met andere websites. En met dat automatiseren kan je vele stappen verder gaan, dan vele concurrenten van je.

Neem een ander voorbeeld; uit 4 feeds wil je een top 20 halen van goedkoopste strijkijzers en die apart laten exporteren naar een website over de goedkoopste strijkijzers. Dan kan je dat natuurlijk met de hand doen, maar wat als je een website hebt met 100 “De Goedkoopste” lijstjes en die wil je wel bijhouden, ook dan zal je het moeten automatiseren. En dan hebben we het niet alleen over de goedkoopste prijzen vinden, maar ook het verrijken van teksten en SEO titels. Een goede feed verwerker geeft je alles als het om de import van datafeeds gaat, niet alleen een filter.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van wat we dagelijks tegenkomen bij het optimaliseren van feeds. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Dus heb je een feed en denk je hoe ga ik hier mee om en hoe haal ik de juiste data er uit, dan wordt het tijd voor een goed feed verwerker. Misschien niet het meest sexy product op aarde, maar de tijd die je daarmee bespaard kan je gebruiken bij de promotie en verbeteren van de verkopen via je website.

Affiliate Marketing Feeds Menu

Discussieer mee over Affiliate Marketing Feeds

Samen vooruit is ons doel. Discussieer daarom met ons mee over het gebruiken en inzetten van Affiliate Marketing Datafeeds. Zit je met vragen, of heb je wellicht tips voor anderen? Word dan nu lid van de Affiliate Community!