Affiliate Netwerken

Affiliate Marketing bestaat uit verschillende partijen die elkaar ondersteunen in een win-win situatie. Eén van de belangrijke spelers hierin zijn de affiliate netwerken. Zij staan bij vele samenwerkingen tussen de affiliate (publisher) en de adverteerder (merchant) in. Een affiliate netwerk zorgt voor een compleet overzicht van vraag en aanbod en brengt zodoende affiliates en adverteerders samen.

Daarnaast verzorgt een affiliate netwerk ook de hoognodige tracking, waardoor een adverteerder kan zien bij welke affiliate de sales en leads vandaan komen. Aan de andere kant kan de affiliate zodoende ook zien bij welke adverteerder en welk affiliate programma ze voor een nieuwe klik, lead of sale hebben gezorgd. Ook de betalingen van de adverteerder naar de affiliate, gaat in vele gevallen via het affiliate netwerk.

Let op; vergis je niet, zoals zovelen, een affiliate programma is wat anders dan een affiliate netwerk. Binnen een affiliate netwerk vind je een overzicht van affiliate programma’s (campagnes, adverteerders). Amazon is bijvoorbeeld geen affiliate netwerk, maar een affiliate programma of campagne.

Waarom een affiliate netwerk inschakelen?

Het is heel goed mogelijk om kwalitatieve samenwerkingen op te zetten als adverteerder of affiliate, zonder een affiliate netwerk in te schakelen. Zo zou je rechtstreeks kunnen werken met een adverteerder, zoals een aantal grote adverteerders ook al hun eigen affiliate programma hebben opgezet. Maar er zijn een aantal voordelen waarom je alsnog een affiliate netwerk zou kunnen inschakelen.

Affiliate netwerk voor adverteerders

Wil jij meer sales behalen met jouw webshop of website en wil je hiervoor affiliate marketing inzetten? Dan is het vooral in het begin erg handig om een affiliate netwerk hiervoor in te schakelen. Via een dergelijk netwerk krijg je namelijk gelijk toegang tot vele affiliates die jouw diensten of producten dezelfde dag nog kunnen promoten. Daarnaast hoef jij je verder niet bezig te houden met tracking en/of betalingen voor elke sale bij elke affiliate.

Affiliate netwerk voor affiliates / publishers

Heb jij een site met flink wat maandelijkse bezoekers en wil je hier meer mee verdienen? Dan is het niet vreemd dat je hiervoor affiliate marketing inzet. Maar om rechtstreeks verschillende adverteerders uit te proberen, zul je met elk van hen een individuele afspraak moeten aangaan om hen te promoten.

Dit kun je sneller en gemakkelijker opzetten door je aan te melden bij een affiliate netwerk. Zo krijg je gelijk toegang tot de vele programma’s die elk netwerk te bieden heeft en kun je dezelfde dag vaak nog beginnen met het promoten! Ook krijg je simpelweg één factuur en betaling per netwerk, zodat je ook daar geen extra werkt van hebt.

Vooral beginners raad ik aan om te starten via een netwerk (of meerdere affiliate netwerken), voordat je rechtstreeks 1-op-1 gaat werken met adverteerders. Zo kun jij je eerst focussen op het versterken van je huidige sites en sales.

Overzicht Nederlandse Affiliate Netwerken

Omdat we vanuit de Affiliate Community graag de juiste informatie naar voren willen schuiven, zijn we ook gestart met een overzicht van affiliate netwerken in Nederland. Op den duur zullen wij dit ook uitbreiden naar het buitenland, maar voor nu richten wij ons even op affiliate marketing in Nederland.

Je vindt hieronder een overzicht aan affiliate netwerken die operatief zijn in Nederland. We proberen je zo goed mogelijk te informeren naar de voor- en nadelen van elk netwerk. Heb je zelf ervaring met een bepaald affiliate netwerk uit deze lijst, vergeet dan niet even je reactie te plaatsen op de desbetreffende pagina van het netwerk. Zo kunnen we ervaringen van affiliates uit het hele land publiceren om een zo duidelijk mogelijk en informatief overzicht te behouden!

  • Adtraction
  • Awin
  • FamilyBlend (samenwerking met Awin)
  • Daisycon
  • FinanceAds
  • LinkPizza
  • NetAffiliation
  • Netdirect
  • Online Activity
  • Partnerize
  • PayPro
  • Tradedoubler
  • TradeTracker
  • Webgains
  • Wuzzon

We zijn momenteel druk bezig om dit onderdeel goed neer te zetten. Word lid van onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!

Aanmelden bij de netwerken

Om gebruik te kunnen maken van de adverteerders binnen een affiliate netwerk, dien je je eerst aan te melden bij een dergelijk netwerk. Zodra je eenmaal een account hebt bij het desbetreffende netwerk, kun je rustig rondkijken welke adverteerders er allemaal zijn.

Let op; elk netwerk heeft zijn eigen aanbod qua adverteerders. Er zullen slechts een aantal adverteerders zijn die bij meerdere netwerken zijn aangesloten.

Om je aan te melden bij een netwerk, dien je al over een publicatiemiddel te beschikken zoals bijvoorbeeld een website of een social media profiel. Wil jij je aanmelden met een website, zorg dan dat je wel al het e.e.a. hebt staan en niet met een lege huls aankomt.

Enkele punten; site aanmelden

Als je adverteerders wilt promoten via jouw website, zul je die eerst moeten aanmelden bij het netwerk. Aan te raden is om aan onderstaande zaken te voldoen, voordat je jouw site gaat toevoegen:

  • Uniek logo
  • Een reeks pagina’s, zodat de site niet ‘nieuw’ lijkt
  • Een net design of thema (geen rommelige website)

Ben je eenmaal toegelaten binnen het netwerk, dan is het belangrijk dat jij je gaat aanmelden bij de adverteerders die je wil gaan promoten. Ook hierbij enkele richtlijnen waar je je aan kunt houden:

  • Uniek logo en een net design/thema
  • Een reeks pagina’s die relevant zijn voor de adverteerder
  • Zorg dat je relevante content hebt, waar het logisch is dat de adverteerder er komt te staan

Niet elke adverteerder heeft de juiste mensen op de afdeling ‘affiliate marketing’ zitten, daarom kan het soms even duren voordat je wordt toegelaten. Mocht je echter al flink wat traffic hebben en je tempo wil maken met het promoten van een campagne, dan kun je altijd nog even een ticket aanmaken om te vragen hoe het ervoor staat met de acceptatie.

Ben je nog een starter, zorg dan eerst ervoor dat je een kwalitatieve (basis) website hebt staan met minimaal een tiental pagina’s en hier ook daadwerkelijk bezoekers op krijgt. Tot die tijd heeft het nog weinig zin om advertentiemateriaal te plaatsen. Want zonder bezoekers geen kliks en zonder kliks geen verkopen!

Plaats een reactie