Een website bestaat voornamelijk uit twee zaken; hosting en een domeinnaam. De hosting is waar je de site op plaatst, daar lees je meer over op onze pagina over website hosting. En een domeinnaam wordt gebruikt om gemakkelijk en snel bij die hosting uit te komen. Zie het als je virtuele adres en naam voor jouw website.
Maar als je hier nog weinig ervaring mee hebt, is het soms onoverzichtelijk wat er allemaal mogelijk is en waar je op moet letten. Daarom schrijven wij ook bij de Affiliate Community hier het e.e.a. over, zodat ook jij jouw project kan voorzien van de beste naam!
Wat is een goede domeinnaam?
Eén van de meest gestelde vragen is de vraag naar wat precies een domeinnaam goed of slecht maakt. Laten we er vanuit gaan dat jij een domeinnaam registreert om hier een kwalitatieve website op te zetten en financieel gewin uit wilt halen. Dan zijn er een aantal zaken belangrijk.
Domeinnaam extensie
Een domeinnaam extensie is hetgeen waar de domeinnaam op eindigt. Zo heb je .be (voor Belgische websites) en .nl (voor Nederlandse websites). Maar er zijn ook talloze exotische en vreemde extensies. De meest bekende zijn: .com, .net, .info en .nu. Maar je hebt tegenwoordig ook .frl (Friesland) en .shop (voor webshops) bijvoorbeeld.
Waar je voor moet kiezen is dus afhankelijk van jouw doelgroep en waar deze zich bevindt. Ga jij voor een website op de Nederlandse markt, dan is een .nl de beste keuze. Ga je voor een website op de Belgische markt, dan past hier weer beter een .be extensie bij.
Nu hoor ik bepaalde marketeers al roepen: Nou, ik scoor anders ook prima met een .net of .nu domeinnaam hoor! En dat klopt, je kunt uiteindelijk met elke domeinnaam scoren in de zoekmachines. Echter als je dé beste domeinnaam in de markt wil hebben, dan is dat toch écht een .nl voor de Nederlandse markt.
Maar helaas is die niet altijd beschikbaar, dus kun je ook kijken naar domeinnamen met een andere extensie. Aangeraden wordt om deze volgorde aan te houden als je voor de Nederlandse markt gaat:
- .NL
- .COM
- .NET
- .NU
- .INFO
- .ORG
De overige exotische extensies worden afgeraden. Het CTR (click through ratio) van deze namen in de zoekresultaten ligt over het algemeen een stuk lager en wordt sneller gezien als ‘mogelijke spam’.
Streepjes en cijfers
Jarenlang werd er gebruik gemaakt van streepjes en cijfers in domeinnamen. En ook tegenwoordig zie je ze nog regelmatig voorbij komen. Echter raden wij af om deze te gebruiken, tenzij bijvoorbeeld er cijfers in de merknaam zitten.
Het grote nadeel van streepjes en cijfers is dat je bij het vertellen van de domeinnaam (of het onthouden ervan) altijd uitleg moet geven over hoe je het moet gebruiken. Stel je hebt een site over hondenbrokken, dan is het gemakkelijk om te zeggen: Ga maar naar hondenbrokken.nl. Het wordt al lastiger om te zeggen en onthouden: Ga maar naar honden-brokken.nl.
Mensen die de naam onthouden hebben (met een streepje), zullen dit vaak helaas toch nog verkeerd intypen of doorgeven. Hierdoor stuur je gratis bezoekers die eigenlijk naar jouw site zouden gaan, door naar de concurrent die wél de juiste naam heeft zonder streepje of cijfers.
Dus een algemene tip: vermijd streepjes en cijfers in jouw domeinnaam!
Exact match domeinnamen
Een Exact Match Domeinnaam (EMD) is een domeinnaam gericht op puur die ene zoekterm. Stel je wil hoog staan voor ‘goedkope hondenbrokken’, dan is de exact match domeinnaam: goedkopehondenbrokken.nl. Tot 2012 wist je zeker dat je in de top 10 terecht kwam met een dergelijke domeinnaam, voor die specifieke zoekterm. Google kwam echter met een update in 2012 om dit tegen te gaan.
Dit betekent niet dat je geen exact match domeinnamen meer moet gebruiken of zelfs registreren. Maar let hierbij wel op of je niet te beperkt in de markt gaat zitten hiermee. Stel ik wil hoog staan voor ‘goedkope hondenbrokken’ en registreer goedkopehondenbrokken.nl, dan kan ik daar geen premium hondenvoer op plaatsen en beperk ik mij alweer in mijn markt. Ga ik alleen voor hondenbrokken.nl, dan spreken we niet meer over een exact match domeinnaam, maar over een premium.
Brandable domeinnamen
In plaats van te investeren in exact match domeinnamen, kun je beter kiezen voor een brandable domeinnaam. Een brandable domeinnaam is een domeinnaam die je kunt inzetten als merk of waar het merk in zit. Bijvoorbeeld AffiliateCommunity.nl; dit is een brandable domeinnaam. Er wordt namelijk in Nederland niet gezocht op ‘affiliate community’, maar de naam legt wel precies uit waar deze site over gaat.
Partial exact match – brandable domeinnamen
Door de exact match domeinnamen te combineren met een andere term of andere termen, kunnen we er wel een brandable domeinnaam van maken. Stel je wil een site over dieren maken, maar de premium dieren.nl is al bezet, dan zou je ervoor kunnen kiezen om er een woord aan toe te voegen. Bijvoorbeeld de woorden; direct, totaal, centraal, gids, info etc. Je krijgt dan bijvoorbeeld dierentotaal.nl of dierencentraal.nl en dat zijn prima brandable domeinnamen.
Premium domeinnamen
Beschik jij voor jouw project over een prima budget, dan kun je ook kijken of er wellicht een premium domeinnaam beschikbaar is. Een premium domeinnaam is dé domeinnaam voor de markt waarin je actief bent. Ben je actief in de huisdieren branche, dan is huisdieren.nl dé premium voor die markt. Wil je meubels promoten, dan is meubels.nl dé premium voor jouw markt.
Er zijn twee grote nadelen van premium domeinnamen. Eén daarvan is de beschikbaarheid. Je begrijpt dat je deze premium namen bijna nooit gewoonweg kunt registreren bij een registrar (bedrijf waar je domeinnamen registreert), want velen proberen deze namen te krijgen. Dus je zult dan al moeten hopen dat iemand de premium die jij wil hebben niet gebruikt en wil verkopen.
Dat brengt ons bij nadeel nummer twee; de prijs. Je zult voor een premium domeinnaam een flink budget moeten hebben. De premium domeinnamen gaan namelijk niet voor een paar tientjes weg. Afhankelijk van de markt waarin je zit en hoe commercieel deze is, kan de prijs enorm oplopen. Een prijs van 15.000 euro voor een premium naam is vaak genoeg geboden. Gelukkig zijn er ook prima premium domeinnamen te registreren voor een paar duizend euro, maar dat moet dan nog maar net die ene premium zijn in jouw markt.
Waarom zou je voor een premium gaan? Je moet jouw affiliate project zien als een waar bedrijf. Met een investering in een premium naam laat je gelijk zien hoe serieus je met dit project bent. En dat kan flink wat voordelen opleveren. Zo zul je zien dat mensen gemakkelijker en sneller met je mee willen werken en samenwerkingen komen sneller tot stand.
Het is ook een stok achter de deur voor jezelf, je hebt er immers al zoveel geld ingestoken, dan is het ook zaak om nu door te zetten en er een goed project van te maken. Tot slot is een premium domeinnaam een ware investering, waarbij de domeinnaam in waarde kan stijgen. Er zijn immers steeds minder domeinnamen beschikbaar, laat staan kwalitatieve namen.
Quarantaine domeinnamen
Als een domeinnaam niet verlengd wordt door de eigenaar, terwijl dit overigens bij de meeste registrars automatisch verlengd wordt, wordt de domeinnaam opgezegd en komt deze in quarantaine te staan. Dit houdt in dat de eigenaar nog 40 dagen heeft om deze domeinnaam opnieuw te registreren. Doet hij/zij dit echter niet, dan kan iedereen de naam registreren en is het weer; wie het eerst komt, het eerst maalt.
Je begrijpt dat het lastig is om de eerste te zijn. Er zijn namelijk bedrijven die hun best doen om als eerste de naam voor één van hun klanten te registreren. Hier is dan ook een gehele tactiek en werkwijze bij, om alsnog de leuke domeinnaam die uit de quarantaine komt, over te nemen. Hier vertellen wij later meer over!