Online Marketing, ook wel internet marketing, is in het kort; het aanbieden van producten en/of diensten via het internet. Klinkt simpel, toch? Echter komt er bij online marketing heel wat kijken. Zo is online marketing ook weer te verdelen in verschillende specialismen, waarvan één ons reeds bekend is: affiliate marketing!
Als jij je bezig houdt met affiliate marketing als merchant, dan zet je affiliate marketing in als online marketing kanaal om meer verkopen te realiseren. Ben je echter bezig met affiliate marketing als publisher, dan is dit jouw verdienmodel. Zoals je wellicht weet is affiliate marketing het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Het aanbod kan bestaan uit de artikelen/diensten van de merchant die je promoot. En om de vraag op jouw site te krijgen, zul je bezoekers moeten genereren.
Die bezoekers genereren we via online marketing. Zo kun je bijvoorbeeld SEO (Search Engine Optimization) inzetten om via de organische zoekresultaten meer bezoekers te krijgen. Of je kunt cpc-advertenties (Cost Per Click) inzetten, door te adverteren met Adwords of banner plaatsingen.
Iedere affiliate marketeer (publisher) heeft zo zijn eigen voorkeur en werkwijze. Hieronder vind je de verschillende online marketing vormen, die je kunt inzetten om meer bezoekers naar jouw site te verkrijgen.
Zoekmachine Optimalisatie
SEO, oftewel Zoekmachine Optimalisatie, is het optimaliseren van jouw site om hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines te komen. Denk bijvoorbeeld aan de top 10 van Google of Bing.
Het kost voornamelijk tijd en een goede strategie om hoog te komen in de zoekresultaten. Het grote voordeel is echter dat het verder geen (extra) kosten met zich meebrengt en je de bezoekers ‘gratis’ krijgt. Je betaald dus geen klik-prijs per bezoeker!
Zoekmachine Adverteren
SEA (Search Engine Advertising), oftewel Zoekmachine Adverteren, is het inzetten van betaalde advertenties om gelijk bovenaan in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing te staan. Het voordeel is dat je dezelfde dag nog bovenaan kunt komen te staan. Echter is het nadeel dat je voor elke bezoeker een prijs per klik betaald.
Deze vorm van online marketing is aan te raden voor de affiliate marketeers die hiervoor een speciaal budget inrichten en wellicht al een redelijk stabiele website hebben staan.
E-mail Marketing
E-mail marketing is het inzetten van e-mails om de doelgroep te bereiken. Velen zullen hierbij gelijk denken aan de welbekende spam-mailtjes, maar dat is niet hoe e-mail marketing goed ingezet wordt. Denk maar eens aan de mogelijkheden van nieuwsbrieven, waarbij men zelf heeft aangegeven dergelijke mailtjes te willen ontvangen.
Met kwalitatieve e-mail marketing kun je vrij snel in het bereik komen van vele mogelijke klanten. Het nadeel is dat je hiervoor erg goed moet testen, om het ook financieel gezien aantrekkelijk te maken!
Social Media Marketing
Social Media maakt bij een groot gedeelte van de wereldbevolking, steeds meer deel uit van het dagelijkse leven en routine. Het is dan ook niet vreemd dat je als bedrijf of marketeer hier op in wil springen.
Via Social Media kun je snel een gerichte doelgroep aanspreken en dat kan als affiliate marketeer natuurlijk ontzettend interessant zijn. Wel is hier over het algemeen een budget voor nodig, om de juiste doelgroep te bereiken!