Zoektermenonderzoek

Je zult het hoogstwaarschijnlijk vaak hebben gehoord: start eerst eens met een kwalitatief zoektermenonderzoek. Maar wat zijn zoektermen precies en wat houdt een ‘kwalitatief zoektermenonderzoek’ in? Op deze pagina gaan we je duidelijk maken wat je hiermee kunt en waarom je elk project zou moeten starten met een ‘kwalitatief zoektermenonderzoek’. Lees snel verder!

Wat zijn zoektermen?

Voordat we dieper induiken op het zoektermenonderzoek, is het eerst van belang dat je weet wat zoektermen zijn en waar we ze voor gebruiken. En natuurlijk wat het verschil is tussen zoekwoorden en zoektermen.

Iedereen die een zoekmachine gebruikt om bepaalde (tekstuele) inhoud van een site te vinden, zal hiervoor zoektermen gebruiken. Ter voorbeeld; ik wil een groene bank kopen, dus Google ik op ‘groene bank kopen’. Het stukje ‘groene bank kopen’ is in dit geval de zoekterm. 

Zoektermen uit Google Search Console
Aan de linkerkant vind je enkele zoektermen vanuit Google Search Console, voor de website van Affiliate Community.

Verschil tussen Zoekterm en Zoekwoord

In de meeste gevallen wordt met zowel ‘zoekterm’ als ‘zoekwoord’ hetzelfde bedoeld. Oftewel; waar zoekt iemand naar. Maar als we hier erg strikt naar kijken is een zoekwoord eigenlijk een onderdeel van een zoekterm. 

Voorbeeld
Zoekwoord: bank
Zoekterm: een bank kopen

Je ziet dat hierin ‘bank’ onderdeel is van de zoekterm. Nu zijn er verschillende meningen of een zoekwoord meer dan 1 woord zou mogen bevatten, dat laat ik dan ook in het midden. Maar waar ik het liefst gebruik van maak is de term ‘zoekterm’ ipv ‘zoekwoord’ als we het hebben over SEO of (online) marketing.

Long tail & short tail zoektermen

Als je online onderzoek doet naar zoektermen, zul je regelmatig de termen ‘long tail’ en ‘short tail’ tegenkomen. Wat houden deze termen nu precies in? Eigenlijk is het heel simpel. Short tail zoektermen zijn korte zoektermen bestaande uit meestal 1 á 2 zoekwoorden, zoals: bank kopen. Long tail zoektermen zijn de langere zoektermen bestaande uit meerdere zoekwoorden, zoals: groene bank online kopen.

Je merkt dat bij long tail zoektermen men veel gerichter aan het zoeken is. Wij willen dan ook een specifiek resultaat zien en wanneer je hiervoor hoog in de zoekresultaten staat, zul je ook betere resultaten (kliks/leads/sales) behalen als je hieraan kunt voldoen.

Uit statistieken is gebleken dat zo’n 80% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoektermen. Je begrijpt dat het daarom belangrijk is dat we hier zoveel mogelijk van kunnen vinden én toepassen!

Waar gebruiken wij zoektermen voor?

Nu je begrijpt wat een zoekterm is en hoe dit gebruikt wordt door mensen die iets zoeken (via bijv. Google), is het tijd dat je leert hoe wij deze kunnen inzetten.

Binnen SEO (Search Engine Optimization) gebruiken wij zoektermen om te bepalen waarop wij gevonden willen worden. Het doel met jouw (affiliate) website is natuurlijk om bezoekers binnen te halen die een bepaalde handeling uitvoeren. En aangezien wij met SEO ons richten op de zoekmachines, gebruiken wij hiervoor de zoektermen.

Heb jij een website over ‘banken’ en wil jij bezoekers op jouw site krijgen die hier ook in geïnteresseerd zijn? Dan wil je dat jouw site gevonden wordt op de ‘zoektermen’ die gerelateerd zijn aan ‘banken’. En om gevonden te worden op basis van die termen, dien je hiervoor relevante pagina’s te maken. Het liefst volgens een SEO contentplan, zodat je alle belangrijke termen hierin verwerkt!

Relevante zoektermen vinden

Nu je weet wat zoektermen zijn en waarvoor je deze nodig bent, is het tijd om ze te gaan opzoeken. Want jij kunt wel denken dat je alle termen weet waar je op gevonden moet worden, maar vaak merk je dat men toch anders zoekt dan jij in eerste instantie denkt!

Er zijn verschillende manieren om relevante zoektermen te vinden voor jouw site.

Eigen Input

Om te starten is het natuurlijk belangrijk om eerst je eigen input te gebruiken. Denk zelf eens goed na waar men naar op zoek gaat, als ze op zoek zijn naar items in de markt/branche van jouw project. 

Wellicht heb je in de reclames, op tv of online, wel bepaalde termen gehoord die interessant kunnen zijn. Of zie je bij andere sites specifieke termen steeds weer terugkomen. 

Schrijf alle termen en onderwerpen op die je kunt bedenken. Zodat we later kunnen kijken of ze inderdaad ook gebruikt worden in de zoekmachines zoals Google.

Zoektermen vinden via Google Suggest

Een leuk trucje waar je nog meer zoektermen kunt vinden die wellicht relevant zijn, is Google Suggest. Type iets in de zoekmachine Google en deze zal je gelijk al een aantal onderwerpen tonen die hier relevant voor zijn. Ook deze termen kun je noteren, zodat we ze later kunnen controleren op zoekvolume (hoe vaak wordt er op gezocht). 

Google Suggest
Google Suggest op basis van zoekterm 'hondenvoer'

Je kunt een aantal van deze Google Suggesties ook onderaan de zoekresultaten vinden, zoals hieronder.

Google Suggest onderaan zoekresultaten, op basis van zoekterm 'hondenvoer'

Zoektermen vinden op basis van je concurrentie

In plaats van zelf alles te onderzoeken, kun je ook gebruik maken van het ‘onderzoek’ van je concurrenten. Kijk eens waar zij zich op richten, welke onderwerpen, welke contentpagina’s, welke headings, welke backlinks (voornamelijk welke anchorteksten), etc. 

Door goed te kijken naar je concurrenten, kun je al snel zien waar zij op scoren of proberen te scoren.

Let op; maken jouw concurrenten fouten door zich te focussen op onderwerpen waar niemand op zit te wachten, dan kun je dat al snel overnemen, als je niet zelf blijft controleren of er daadwerkelijk zoekvolume op de termen zit.

Concurrentieanalyse is een erg uitgebreid onderwerp, waar we op een later tijdstip dieper op ingaan en een compleet artikel aan zullen wijden. 

Zoektermen Tools

Als je je ook maar een beetje verdiept in SEO of zoektermenonderzoek, dan zul je al snel te maken krijgen met de zogeheten SEO-tools. Omdat zoektermenonderzoek voor velen erg lastig is te begrijpen en/of uit te voeren, zijn er verschillende tools ontwikkeld om je hierbij te helpen. Hieronder gaan we kort in op deze tools, later zullen we hier dieper op induiken. 

  1. Google Ads – Keyword Planner; Deze tool is bedoeld voor mensen die betaald willen adverteren in Google (Google Ads), maar is ook in te zetten om zoekvolumes te vinden van zoektermen.
    Nadeel; je moet een betaald account hebben om exacte zoekvolumes te vinden.
    Voordeel; je kunt met de gratis versie wel een goede indicatie krijgen van zoekvolume ranges.

  2. UberSuggest; Deze tool is van Neil Patel, een vrij bekend persoon in de SEO-wereld. Je kunt hier zoektermen mee vinden, inclusief zoekvolume.
    Nadeel; je kunt slechts een beperkt aantal zoektermen per dag opvragen/vinden inclusief zoekvolume, voordat je moet betalen.
    Voordeel; indien je geen haast hebt, kun je hier wel gratis het e.e.a. uit halen, vooral handig voor de échte starters zonder budget.

  3. SERanking; Dit is een ontzettend handige SEO-tool die ook beschikbaar is in het Nederlands. Hiermee kun je talloze zoektermen inclusief zoekvolumes vinden voor elk project. 
    Nadeel; het is een premium tool, dat betekent dat je ervoor moet betalen na de trial. Vanaf 23 euro per maand.
    Voordeel; het is een échte kwaliteitstool die je relatief gezien erg goedkoop kunt gebruiken. Daarnaast kun je natuurlijk altijd eerst even de Trial uitproberen (dat is gratis!) om te zien of het wat voor je is.

  4. AnswerThePublic; Hier hebben we nog een leuke gratis tool voor je, waarbij je gerelateerde vragen kunt vinden, die ook als long tail zoektermen kunnen worden gebruikt. 
    Nadeel; deze tool pakt alleen vragen en vergelijkingen en dus geen short tail.
    Voordeel; deze (gratis!) tool komt soms met de leukste vragen en vergelijkingen, die je gemakkelijk kunt inzetten in je content en je FAQ sectie.

  5. Ahrefs; Tot slot eindigen we met één van dé premium tools binnen SEO, namelijk Ahrefs. Ahrefs is enorm uitgebreid en zal voor velen erg onoverzichtelijk overkomen door álle functies die erin zitten. We raden deze dan ook écht alleen aan voor de meer ervaren marketeers.
    Nadeel; deze tool kan erg onoverzichtelijk zijn en is gezien SERanking vrij hoog aan de prijs.
    Voordeel; met deze tool kun je wel écht alle kanten op en heel erg veel gegevens vinden over je concurrenten, zoektermen en mogelijke onderwerpen. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer tools beschikbaar, zowel premium als gratis. Het doel is dat we de meeste van deze tools zelf gaan uitproberen en de resultaten hier online met je delen. Mocht je zelf ervaring hebben met een tool, schroom niet om hier op het forum alvast je kennis over te delen!

Forums, online vragen en social media!​

Kom je er met bovenstaande tips en mogelijkheden nog niet uit, kijk dan ook eens wat je online nog meer kunt vinden op bijvoorbeeld een gerelateerd forum of social media account. Mensen stellen overal vragen, delen overal informatie, gebruik deze bronnen om te kijken wat er speelt in jouw markt/branche en of jij hier wellicht weer leuke zoektermen/onderwerpen uit kunt halen om te gebruiken!

Een leuke tip die wij je nog mee willen geven; kijk eens op Quora. Daar kun je je aanmelden en vragen ontvangen uit jouw markt/branche!

Zoektermen categoriseren

Als het goed is heb je nu, door de voorgaande stappen te volgen, een compleet overzicht van allerlei zoektermen die gebruikt worden in jouw markt of branche. Wat we uiteindelijk willen is het inzetten van deze zoektermen om hier een gedegen contentplan en url structuur voor op te zetten.

Maar voordat we toe zijn aan deze vervolgstap, is het nodig om de zoektermen te categoriseren. We willen namelijk weten welke groepen zoektermen we hebben en welke termen bij elkaar horen of los van elkaar gezien moeten/kunnen worden. 

Hoe doen we dat? De gemakkelijkste manier is om te werken met Google Spreadsheets (of Excel) en simpelweg alle zoektermen (+ zoekvolume) in 1 spreadsheet te zetten. Binnen deze spreadsheet gaan we werken aan het maken van groepen. Elke groep heeft uiteindelijk het doel een pagina óf een onderdeel van een pagina te worden.

Het groeperen / categoriseren

  1. Zorg allereerst dat je álle dubbele noteringen van een zoekterm eruit haalt. Zet je alle zoektermen in 1 rij, dan kun je gemakkelijk binnen Google Spreadsheets de dubbelen eruit halen door te gaan naar: Gegevens > duplicaten verwijderen. Selecteer hiervoor wel alleen de rij met zoektermen en niet de zoekvolumes, anders worden ook de dubbele zoekvolumeregels verwijderd.

  2. Nu je alle zoektermen ontdubbeld hebt en op een rij staan hebt, is het taak om te zoeken binnen je spreadsheet naar termen waarop je kunt groeperen. Ben je bezig met een site over honden, zoek dan bijv. eens op ‘voer’ en plak alle termen omtrent voer bij elkaar in 1 lijstje. Dit doe je met alle hoofdonderwerpen die je kunt vinden binnen jouw overzicht.

    Tip: Rangschik de zoektermenlijst eerst op zoekvolume, zodat je de belangrijkste zoektermen al bovenaan hebt staan.

  3. Als je alle zoektermen uit het overzicht knipt en plakt in een eigen groep, krijg je uiteindelijk allemaal groepen met een bepaald thema of hoofdonderwerp en houd je links niets over (of wellicht nog allerlei termen die je niet wil/gaat gebruiken).

Categoriseren op basis van pagina opzet

Nu komt er een lastige stap, namelijk het groeperen of categoriseren op basis van de vraag of je er een pagina voor gaat maken of niet. Hierbij kijk je naar zoekvolume, intentie van de zoeker en mogelijke commercie. 

  • Zoekvolume; is het totale zoekvolume van de termen in de groep interessant om als pagina in te zetten? Dat verschilt per branche en daar zul je zelf een beetje ‘feeling’ mee moeten krijgen. Ook hierbij moet je nadenken over de commercie die erachter zit. Een zoektermengroep met een totaal zoekvolume van 20 is niet interessant als een sale jou maar 50 cent oplevert. Maar wellicht wel wanneer jou dit een sale kan opleveren van een paar honderd euro’s.

  • Intentie; waarom zoekt iemand op deze term, wat verwachten ze te vinden en past dat in lijn met de andere zoektermen in deze groep. Denk ook hierbij weer aan commercie; is de kans groot dat iemand iets aanschaft, als men op deze term(en) zoekt? Of is het wellicht goed inzetbaar als ondersteunende content voor andere commerciële termen/pagina’s?

  • Commercie; is het een zoekterm met daarin een koopintentie of is het erg gerelateerd aan het kopen van een product of dienst? Dan is er vaak minder zoekvolume nodig om het interessant te maken. Is het echter een term waar men puur voor informatie komt (bijv: hoe laat is het in Nederland), dan is een laag zoekvolume al minder snel interessant.

Tot slot ga je al deze zoektermengroepen langs om te kijken of het interessant is om er een pagina van te maken. Is dit niet het geval, dan ga je kijken waar je deze zoektermengroep bij kunt onderbrengen. Heb je een zoekterm gevonden over een bepaalde type hondenvoer, maar heeft het te weinig totale zoekvolume om een pagina over te maken? Plaats deze dan bij de meest relevante zoektermengroep, bijvoorbeeld bij ‘hondenvoer’.

Het resultaat is een compleet overzicht van alle mogelijke pagina’s op basis van jouw zoektermenonderzoek. Dit is ontzettend goed in te zetten voor jouw contentplan, omdat je nu precies weet wat de zoekvolumes zijn, waar men dus echt naar op zoek is en hoe je dit zou moeten indelen voor je site. En dus ook te gebruiken voor je url structuur. 

Tip: Hoe jouw eindresultaat eruit ziet is puur afhankelijk van hoe je zelf te werk gaat. De één zet alle groepen in 1 spreadsheet, weer een ander maakt per cluster of zelfs per pagina een aparte tab. Kijk goed voor jezelf hoe je dit wil opzetten en hoe je het voor jezelf overzichtelijk kunt maken en houden.

Zoektermengroepen analyseren

Wat gaan we doen met deze zoektermengroepen? Voordat we de stap kunnen gaan maken om de zoektermengroepen in te zetten voor het contentplan en bijbehorende url structuur, zijn er eerst nog een aantal zaken waar je naar kunt en wellicht moet kijken.

  1. Zoekvolume; we hebben het hierboven al over gehad, maar willen het nogmaals benadrukken. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten voor de zoekterm, per maand. Des te hoger het zoekvolume, des te vaker hier dus op gezocht wordt. In combinatie met de intentie achter de zoekterm kun je er al snel achter komen hoe hoog de commerciële insteek is.

  2. Intentie; ook dit is al meermaals besproken, maar erg belangrijk. Per zoekterm (of zoektermengroep) wil je weten wat de intentie is achter de zoekopdracht. Dus waarom typt iemand deze zoekterm(en) in, wat willen ze hiermee bereiken en wat willen ze eventueel tegenkomen qua resultaat. Erg belangrijk en vaak onderschat!

    Tip; Twijfel je over een bepaalde intentie achter een zoekterm? Google het eens en kijk naar de resultaten. Dat geeft je vaak al voldoende informatie over de intentie!

  3. Trends; bij het zoekvolume vind je het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, van de afgelopen 12 maanden. Vergeet echter niet dat als iets nét een trend is geworden, of nét populair is geworden, dat het zoekvolume van de huidige maand vele malen hoger kan liggen dan het gemiddelde zoekvolume.

    Zie als voorbeeld de Google Trend hieronder voor de term ‘thuiswerken’, wat sinds de Covid-19 uitbraak natuurlijk enorm toenam.

    Tip; Ga naar Trends.Google.com voor de gratis tool om trends te bekijken.
Google Trends voorbeeld
Resultaat Google Trends voor de zoekterm 'thuiswerken'. Let op de stijging sinds Covid-19!

Analyse; mogelijke type content

Tot slot kun je per zoektermengroep ook nog de analyse maken waar je deze zoektermengroepen voor gaat inzetten. Staar je dus niet blind op alleen commerciële termen, om daar op te gaan scoren. Want om goede posities te pakken op de (meeste) commerciële termen, ben je ook ondersteunende pagina’s nodig. 

Ondersteunende pagina’s (of ondersteunende content), zijn pagina’s die relevant zijn aan commerciële pagina’s en hier naartoe kunnen linken. Zo laat je aan de zoekmachines zien dat jouw site meer te vertellen heeft over dit onderwerp, dan bijvoorbeeld een concurrent.

Daarnaast helpen interne links van dit soort pagina’s ook weer erg goed om de autoriteit van de commerciële pagina’s te versterken. 

Daarom noteer ik vaak per zoektermengroep of ik deze wil gaan inzetten als ondersteunende content of als commerciële content. Hiermee kan ik al snel zien of een bepaalde content cluster commercieel gezien interessant is om in te duiken, of dat ik beter kan zoeken naar een meer commercieel cluster. Ook voor je contentplan is het handig om zodoende een overzicht te hebben van de mogelijkheden op zowel commercieel als ondersteunend gebied.

Tip; werk je in Google Spreadsheets of Excel, geef de type content (zoektermengroepen) een kleurtje afhankelijk van het type. Zo werk ik met groen voor commercieel en oranje voor ondersteunend. Door met kleuren te werken behoud je het overzicht!

Concurrentieanalyse

Zodra je een mooi overzicht heb van de groepen zoektermen, wil je uiteraard ook weten hoe snel je op deze termen zou kunnen ranken. Of in ieder geval wat je ongeveer kunt verwachten qua rankings en hoe snel je dit zou kunnen bereiken.

Hiervoor gaan we kijken naar de concurrentie, aangezien we die moeten verslaan om in de top 10 of zelfs top 3 te komen. Om te weten hoe sterk de concurrentie is, kunnen we een aantal zaken bekijken:

Toolbar Waarden

Afhankelijk van de tools waar je mee werkt, zul je zien dat elke tool wel een bepaalde waarde hangt aan een pagina en aan een website. Door gebruik te maken van de toolbars van deze partijen, kun je snel en simpel een indicatie krijgen van de concurrentie voor een bepaalde zoekterm.

Voordat je deze tools gaat installeren en gebruiken, probeer eerst goed te ondervinden waarom je bepaalde tools wel of niet gebruikt. Welke data gebruiken zij en hoe. Je zult namelijk zien dat Ahrefs andere aantallen laat zien voor bijv. backlinks, dan de MozBar. Uiteraard kun je ook alle 3 onderstaande tools gebruiken, om voor jezelf een zo goed mogelijk beeld te creëren. 

Onthoud: De tools geven een indicatie weer, dus gebruik het ook écht als indicatie!

MozBar

De MozBar is ideaal als jij je richt op DA/PA en backlinks. Je kunt de concurrentie vergelijken met jouw huidige DA/PA en aantal backlinks. Des te lager de getallen bij de concurrent, des te gemakkelijker het is om hierop te scoren. Hieronder zie je het resultaat van de MozBar voor 1 site in Google. 

Moz Toolbar
Hierboven zie je het resultaat vanuit de MozBar voor 1 concurrent voor de term 'puppy hondenvoer'.

Je kunt de MozBar downloaden op: Download MozBar.

Ahrefs Toolbar

Investeer jij maandelijks in de tools van Ahrefs? Vergeet dan niet om ook de Ahrefs Toolbar te gebruiken. Deze geeft net als de Moz Toolbar gelijk de benodigde gegevens van de concurrerende pagina’s weer. Echter gebruikt de Ahrefs Toolbar hier uiteraard hun eigen Domain Rating en URL Rating voor. Hieronder vind je het resultaat van de Ahrefs Toolbar voor dezelfde site in Google.

Ahrefs Toolbar
Hierboven zie je het resultaat vanuit de Ahrefs Toolbar voor 1 concurrent voor de term 'puppy hondenvoer'.

Je kunt de Ahrefs Toolbar downloaden op: Download Ahrefs Toolbar.

Keyword Surfer

Nog een tool die vooral handig is voor starters om leuke zoektermen te vinden en om te bekijken wat voor content de concurrent gebruikt is Keyword Surfer. Bij het overzicht ‘correlation charts’ kun je zien hoeveel content zij op die pagina inzetten. Hiermee kun je een inzicht krijgen in een gemiddelde en als indicatie voor je eigen content gebruiken!

Bovenstaande is het resultaat uit Keyword Surfer van Surfer SEO op de zoekterm 'hondenvoer'.

Je kunt de Keyword Surfer downloaden op: Download Keyword Surfer.

Zoals je begrijpt kunnen we heel wat informatie kwijt over deze toolbars, deze zullen we later dan ook nog apart gaan behandelen. Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen maar gaat staren naar de cijfers die de toolbars tonen, maar kijk ook naar de content van de pagina zelf!

Naast de externe backlinks en de content van de pagina, is het ook belangrijk om na te denken over de interne links. Is het namelijk een grote website, dan zal deze waarschijnlijk meer interne links plaatsen naar de pagina. Zo wordt ook deze pagina dus sterker dan je wellicht ziet aan de getallen uit de tools!

Belangrijkste Aspecten

Welke zaken moet je nu het meeste in de gaten houden en waar moet je nu écht goed op letten? 

  1. Content; hoe sterk is de content van de concurrent en kun jij dit beter?
  2. Backlinks; hoeveel en hoe sterk zijn de backlinks van deze pagina van de concurrent en kun jij dit beter?
  3. Autoriteit; wat voor autoriteit heeft de concurrent, hoe groot is de site en kun je dit beter?

Uiteindelijk wil je natuurlijk de concurrentie op deze drie punten kunnen verslaan. Des te gemakkelijker dat kan, des te lager de concurrentie en des te sneller je zult scoren in de zoekmachines voor die term!

Zware concurrentie betekent niet dat je niets met deze zoektermen kunt. Uiteraard kun je er altijd relevante pagina’s voor maken, omdat dit ook voor de bezoekers handig kan zijn. En vergeet niet dat je aan je site blijft werken, dus ook op dat vlak zul je steeds dichter bij de concurrent in de buurt komen. Laat je dus niet zo maar uit het veld slaan door het resultaat uit je concurrentieanalyse. 

Wil je echter op relatief korte termijn goed scoren, kijk en richt je dan eerst op de zoektermen met minder zware concurrentie!

Handige tools

Een aantal tools en browser plugins hebben we al genoemd in het artikel. Echter zijn er natuurlijk veel meer te vinden. We hebben hieronder even in het kort een klein overzicht gemaakt van handige tools. Deze tools kunnen je helpen om sneller en/of beter je zoektermenonderzoek uit te voeren.

  • Keyword Surfer – handig om content snel te analyseren en extra zoektermen te vinden
  • Ahrefs Toolbar – vooral handig als je betalend lid bent van Ahrefs, om de autoriteit en backlinks van de concurrenten te bekijken
  • MozBar – Handig om de domein en pagina autoriteit te bekijken, evenals de backlinks voor deze pagina
  • Trends.Google.com – zet dit in om trends voor bepaalde zoektermen te vinden
  • Quora.com – handig om relevante vragen en longtail zoektermen te vinden
  • Google Ads Keywordplanner – vind zoektermen inclusief het bijbehorende zoekvolume volgens Google
  • UberSuggest – handige zoektermentool voor de starters
  • SERanking – kwalitatieve zoektermentool voor de starters met een klein budget
  • Ahrefs – erg sterke zoektermentool voor de affiliate marketeers met een groter budget
  • AnswerThePublic – handig om longtail zoektermen te vinden

Tip: De tools moeten je kunnen helpen, maar leer altijd wel waar de tools hun gegevens vandaan halen en wat ze betekenen. Ga dus niet ‘zo maar van alles’ inzetten, weet waar je mee bezig bent. “A fool with a tool, is still a fool!”

Zoektermenonderzoek Menu

Tips van de specialisten

Aangezien iedere SEO-specialist zijn eigen manier van werken heeft, is het interessant om te kijken wat voor tips er uit de markt komen. Daarom vind je hieronder enkele tips van SEO-specialisten, zowel freelancers als werkzaam voor bureaus en bedrijven!

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Gebruik een zoekwoorden onderzoek niet alleen voor SEO of SEA, maar ook om je klanten beter te begrijpen. Wat zijn de vragen die ze hebben gedurende hun customer journey, en hoe kan je die vragen gebruiken om de content af te stemmen op de doelgroep in iedere fase van hun klantreis.

  2. Vind het wiel niet opnieuw uit, vaak hebben concurrenten al een heel groot deel van het onderzoek uitgevoerd en gebruiken ze dit onderzoek in hun SEO strategie. Door de concurrenten te analyseren met tools zoals SemRush of aHrefs kan je zien welke zoekwoorden voor je concurrent het belangrijkste zijn.

  3. Analyseer je ‘content-gap’ en map je zoekwoorden in een URL structuur, als je je zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd, analyseer dan waar jouw content nog gaten laat vallen, de zogenaamde ‘content-gaps’. Als je namelijk weet op welke vragen jouw website nog geen, of onvoldoende antwoord op geeft, weet je waar je de komende periode aan moet werken om meer waarde toe te voegen voor jouw doelgroep. Als je weet welke zoekwoorden nog niet scoren, bepaal dan per zoekwoord wat voor pagina je wilt laten ranken. Dit geeft je structuur en voorkomt dat je meerdere pagina’s maakt voor dezelfde keywords, dit voorkomt interne concurrentie.

Welke tools gebruik je?

  1. aHrefs, in onze ogen de beste SEO-tool samen met SemRush. Hierin is het eenvoudig om long-tail zoekgedrag op te halen van <10 verschillende short tail keywords. Vervolgens halen we deze keywords ook nog door de keyword-planner van Google om de meest accurate data binnen te halen. Die meest nauwkeurige data zit in onze ogen het dichtst bij de bron. Dit hebben we ook geverifieerd met Search Console gegevens van klanten op #1 zoektermen.

  2. Andere tools die we ook regelmatig gebruiken voor zoekwoord onderzoeken:
    1. Keyword Surfer
    2. Answer the public
    3. Keyword Sheeter

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Onderzoek welke woorden je klanten gebruiken voor je diensten. Als je bedrijfswagens levert, spreek je zelf misschien wel over ‘mobiliteitsoplossingen’. Maar dat woord gebruikt je klant waarschijnlijk niet! Dus vraag ‘m hoe hij het wel noemt.

  2. Maak een ranking van keywords die op elkaar voortbouwen. Begin met het makkelijkste keyword en probeer daarop te ranken. Dit helpt om de volgende, lastigere trede te nemen. Zo klim je de SEO-ladder langzaam op. Een voorbeeld: stel dat je wilt ranken op ‘hondenvoer kopen’. Richt dan je pijlen eerst op ‘hondenvoer labrador pup kopen’, daarna op ‘hondenvoer labrador kopen’ en dan pas op ‘hondenvoer kopen’.

  3. Denk eerst na over de content die je wilt schrijven. Deze moet info geven over de problemen die je klanten hebben (en die jij voor ze oplost). Zoek daarna welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze dit soort content willen vinden. Door deze te gebruiken trek je dus makkelijker jouw potentiële klanten naar je site. Het is waardevoller om minder relevante bezoekers te trekken, dan een hele reeks mensen die toch geen klant worden.

Welke tools gebruik je?

Wij gebruiken vaak de SEO-tools van HubSpot. Het voordeel hiervan is dat HubSpot een ‘all-on-one-platform’ is. Je kunt er ook vanuit bloggen, e-mailnieuwsbrieven sturen, landingspages bouwen, campagnes automatiseren en meer.

Dit alles is gekoppeld aan een CRM, zodat je altijd van iedere klant kunt zien waar hij mee bezig is. Dit voorkomt dat je veel info opbouwt in ‘silo’s’ van tools die niet met elkaar kunnen praten.

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Kijk niet alleen naar de naam van het product. Kijk naar welke problemen het oplost, welke frustraties, welke vragen erover gesteld wordt en hoe mensen hiernaar zoeken als oplossing.

  2. Staar je niet blind op zoekvolumes. Vergeet niet dat goede pagina’s scoren op tientallen of honderden zoekwoorden en zelfs als je dan lage zoekvolumes hebt telt dat aardig op. Daarnaast zijn tools helaas nog altijd erg onbetrouwbaar gaat als het gaat om zoekvolume data.

  3. Gebruik Google Search Console om te kijken op welke zoekwoorden je website per ongeluk scoort, zodat je hier expres op kan gaan ranken.

Welke tools gebruik je?

  1. Google Search Console voor bestaande sites (zie tip 3)

  2. Ahrefs om zoekwoorden te vinden via de zoekwoord functie en te bekijken waar andere websites op scoren + zoekvolumes noteren

  3. Yoast Suggest om zoekwoord lijsten te ontwikkelen

  4. Keyword Cupid om grote aantallen zoekwoorden (1000+ zoekwoorden) te clusteren tot pagina’s en die pagina’s te structureren

  5. Excel / Google Spreadsheets

  6. Google zelf + keywords everywhere om gerelateerde zoekwoorden te vinden

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Denk logisch na en geloof de tools niet altijd op hun blauwe ogen.

  2. Draai de zoekwoorden van je concurrenten uit en bekijk waar zij hun traffic vandaan halen. Als je dat doet voor je top 5 concurrenten dan heb je vaak al een hele hoop mooie ideeën waar je mee aan de slag kan.

  3. Categoriseer je zoekwoorden na het vinden van mooie ideeën zodat je direct ook kan zien welke zoektermen je kan bundelen op een pagina en relevante artikelen voor elkaar gemakkelijk herkent.

Welke tools gebruik je?

  1. Ahrefs: Heerlijke tool voor o.a. concurrentie-analyses;

  2. Screaming Frog: Scrapen van pagina’s van andere sites zodat je zelf mooie ideeën krijgt;

  3. Answer the Public & Google Suggestion Keyword Tool : mocht je echt geen idee of inspiratie hebben. Met de tool zie je mooie suggesties die je inspiratie geven.

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Durf je eigen plan te trekken. In het zoektermenonderzoek doe je voor een ander bedrijf – of als het inhouse is voor je baas – onderzoek naar de meest interessante zoektermen. Iedereen heeft ergens een mening over. Ook als het gaat om zoektermen.

    Degene waar je het zoektermenonderzoek voor verricht denkt bijvoorbeeld al te weten wat belangrijke termen zijn, wil focussen op zoektermen met de hoogste zoekvolumes en/of denkt dat de woorden die hij/zij gebruikt heilig zijn. Durf hierin je eigen plan te trekken, jij bent immers de expert. Jij weet dat een zoekterm met de hoogste zoekvolume in de meeste gevallen niet het beste zoekterm is.

    Of weet dat je een gebruiker van Google niet zomaar een ander zoekterm kunt laten gebruiken. Ook al is tegenwoordig zo’n 16-20% van alle gebruikte zoektermen in Google een nieuwe zoekterm. Alleen daarom is het van groot belang om je eigen plan te trekken in een zoektermenonderzoek en er niet in meegaan dat iemand zijn of haar interessantste zoektermen al weet.

  2. Categoriseer je interessante zoektermen. Zelf ben ik enorm fan van het principe ‘Defend’, ‘Expand’ en ‘Steal’.
    – Defence: Zoekwoorden die al in top10 zitten
    – Expand: Specifieke zoekwoorden waarmee je nog niet rankt. Dit zijn je keyword gaps en dus interessant om focus op te leggen
    – Steal: Grote zoekwoorden (hoge volumes) waarmee een paar concurrenten ranken

  3. Bepaal focuszoekwoorden. Ik benoemde het al even bij de vorige tip, maar bij Brandmerck kiezen we ervoor om focuszoekwoorden te bepalen. Er zijn vaak ontelbaar veel interessante zoektermen. Deze allemaal te laten ranken in Google is soms een onbegonnen zaak. Door hier focus in aan te brengen kun je gerichter aan de slag met je SEO-werkzaamheden.  

Welke tools gebruik je?

  1. RankTracker – Voor het zoekwoordonderzoek gebruiken we hoofdzakelijk RankTracker. Een tool waarmee gegevens vanuit Google Ads Keywordplanner (aantal zoekopdrachten, concurrentie etc.) worden ingeladen.

  2. Google Search Console – Search Console gebruiken we tijdens het zoekwoordonderzoek voornamelijk om te achterhalen op welke zoekwoorden, en vooral ook welke zoekintentie – een klant al goed op scoort.

  3. Answer the Public – Voor extra inspiratie omtrent blogonderwerpen. 

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Kijk goed naar de zoekintentie en relevantie en niet alleen maar naar het zoekvolume. Soms is een zoekterm (of een set met zoektermen) veel minder relevant, maar wordt daar wel op gefocussed omdat het zoekvolume daarvan zo hoog is. Dit terwijl er zoektermen met een lager zoekvolume kunnen zijn, waarbij de intentie om te converteren veel groter is.

  2. Staar je niet blind op alleen data van de SEO tools. Vaak genoeg zie ik in de praktijk dat de zoekvolumes in de werkelijkheid afwijken van de SEO tools. Dit is ook niet gek, omdat de SEO tools hun data op verschillende manieren verkrijgen. Houd dus ook goed Google Search Console in de gaten, voor zowel het aantal vertoningen alsook om nieuwe zoektermen te ontdekken.

  3. Structuur je zoekwoorden onderzoek goed. Dit is met name voor grotere zoekwoorden onderzoeken erg belangrijk, anders raak je het overzicht kwijt. Ik werk zelf altijd met zoekwoordclusters, waarbij één cluster zoektermen bevat die relevant aan elkaar zijn (en meestal dus gericht zijn op één pagina).

Welke tools gebruik je?

  1. SE Ranking: de database van SE Ranking wordt steeds verder uitgebreid. In SE Ranking staan een hoop zoektermen, met name binnen de concurrentieanalyse tool. Op die manier breng je gemakkelijk en snel de zoektermen waarop een concurrent rankt in kaart.

  2. Semrush: de dataset van Semrush is, in mijn ogen, goed. Er staan een hoop zoektermen en vragen in. Hier kun je dus een groot deel van de data uithalen. Semrush weet ook synoniemen en relevante zoektermen aan te geven. Ik gebruik Semrush altijd in combinatie met SE Ranking, omdat bepaalde termen niet in SE Ranking staan en wel in Semrush en vice versa.

  3. Ahrefs: over het algemeen komt Ahrefs redelijk overeen met Semrush. Toch staan er in Ahrefs soms interessante aanvullingen voor het zoekwoorden onderzoek en daarnaast is de UI van Ahrefs wat prettiger dan Semrush.

  4. Google Search Console: hierin staat de daadwerkelijke data vanuit de zoekresultaten, wat het ook de meest betrouwbare dataset maakt. Via de Google Search Console API maak je bovendien exports, waardoor je alle data inzichtelijk hebt. 

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Als je een nieuwe of jonge site hebt, zonder al te veel domein autoriteit, richt je op zoektermen met weinig concurrentie. Als je al een tijdje aan de gang bent en meer autoriteit opgebouwd hebt, kan je je steeds meer gaan richten op de wat competitievere zoektermen.

  2. Kijk verder dat de hoge volume zoektermen en probeer te ranken op Long Tail Keywords. Doorgaans zitten er op Long Tail Keywords minder concurrentie en als je meerdere Long Tail Keywords gaat targetten, pak je alsnog redelijk veel zoekvolume zonder dat je het op moet nemen tegen veel grote/sterkere domeinen.

  3. Houd rekening met de zoekintentie van bepaalde zoektermen (Informatief, transactioneel, commercieel of navigerend). Sommige zoektermen zijn navigerend en hebben een hoog zoekvolume maar daar goed op ranken hoeft niet te betekenen dat het jou veel verkeer oplevert.

    De zoeker is dan vaak op zoek naar een bepaalde website. Een voorbeeld is van een  navigerende zoekterm is “Facebook login” of “Ikea planner”.
  4.  

Welke tools gebruik je?

  1. Ahrefs is eigenlijk altijd mijn beginpunt. Snel een duidelijk overzicht van gerelateerde zoektermen, hoe hoog de concurrentie is, suggesties voor zoektermen en handige content explorer functie.

  2. Google Keyword planner. Deze is niet heel uitgebreid maar je weet wel dat de data klopt. Want het komt rechtstreeks uit Google. Naast zoekvolume zie je bijvoorbeeld ook wat adverteerders bieden op bepaalde zoektermen, waarmee je kan zien hoe commercieel een bepaalde zoekterm is.

  3. KWfinder. Fijne tool, vergelijkbaar met Ahrefs.

  4. Google Search Console, handig om je al verzamelde data te gebruiken om kansen te spotten. Tip: kijk ook eens naar de zoektermen waar je net niet top 10 op scoort. Deze pagina’s kan je vervolgens optimaliseren waardoor je waarschijnlijk wel weer top10 gaat scoren en zo meer bezoekers kan trekken zonder al te veel inspanning.

  5. Answerthepublic.com. Vooral fijn wegens de mogelijk tot exporteren, en mogelijkheid om te sorteren op vragen en alfabet.

Zoektermenonderzoek Tips

  1. Wees niet te ‘gretig’: focus je niet per definitie op die termen die het grootste zoekvolume hebben.

  2. Vertrouw niet blindelings op de Keyword Planner: sommige data kan verkeerd geïnterpreteerd worden en bovendien is het slechts één bron.

  3. Gebruik je gezond boerenverstand: soms weet je zelf heel goed waar je op gevonden moet worden.
  4.  

Welke tools gebruik je?

  1. SEO PowerSuite: het is mogelijk om verschillende bronnen te combineren, zodat je zeer complete inzichten opdoet.

  2. Google Search Console: ideaal om kansen te ontdekken (en benutten) en om zoekwoorden te ontdekken die wellicht niet uit de Keyword Planner naar voren komen.

Discussieer mee over SEO

Samen vooruit is ons doel. Discussieer daarom met ons mee over SEO / zoekmachine optimalisatie. Zit je met vragen, of heb je wellicht tips voor anderen? Word dan nu lid van de Affiliate Community!